Uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów IR(H) jest jednym z najbardziej wymagających szczególnie przy lotach na platformy wiertnicze lub przy ratownictwie medycznym. Posiadać uprawnienia może pilotować statki powietrzne zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów (IFR), przy minimalnej wysokości 60m. W przypadku IR(H) ograniczenie to może być zmniejszone dla śmigłowców wielosilnikowych.
Szkolenie
– część praktyczna obejmuje:
- 50 godzin nauki dla śmigłowców jednosilnikowych,
- 55 godzin nauki dla śmigłowców wielosilnikowych,
– część praktyczna obejmuje minimum 10 godzin na śmigłowcu z certyfikatem do lotów IFR.
Aby móc podejść do szkolenia kandydat musi posiadać uprawnienia na typ śmigłowca, który jest używany w szkoleniu lub musi odbyć szkolenie na ten typ równocześnie ze szkoleniem IR(H).
Wymagania na uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów IR(H)
– kandydat musi posiadać licencję PPL na odpowiednią kategorię statku powietrznego,
– kandydat musi posiadać uprawnienia do wykonywania lotów nocnych zgodnie z FCL.810 lub posiadać licencję ATPL na inną kategorię statków,
lub
– kandydat musi posiadać licencję CPL na odpowiednią kategorię statków powietrznych.
Szkolenie IR(H)
1. Kandydat musi wykonać minimum 50 godzin lotów nawigacyjnych w charakterze pilota dowódcy samolotu, śmigłowca lub sterowca, w tym minimum 10 godzin lub, w przypadku sterowców, 20 godzin na statku powietrznym odpowiedniej kategorii.
2. Kandydaci, którzy ukończyli zintegrowane szkolenie na licencję ATP(H)/IR, ATP(H), CPL(H)/IR lub CPL(H), są zwolnieni z konieczności spełnienia wymagania określonego w punkcie wyżej. (Przepis dotyczy wyłącznie śmigłowców)
Zobacz również: uprawnienia instruktora śmigłowcowego FI(H)
Elementy egzaminu praktycznego na uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów IR(H)
– znajomość procedur przygotowawcze do lotu IFR,
– umiejętność korzystania z instrukcji użytkowania w locie oraz odpowiednich dokumentów służb kontroli ruchu lotniczego do przygotowania planu lotu IFR;
– znajomość procedur i manewrów stosowanych podczas lotu IFR w warunkach normalnych, anormalnych i w sytuacjach awaryjnych, w tym co najmniej:
- przejście z lotu z widocznością do lotu według wskazań przyrządów w momencie startu,
- standardowy odlot i dolot według wskazań przyrządów,
- procedury IFR podczas przelotu,
- procedury oczekiwania, podejścia według wskazań przyrządów do określonych minimów,
- procedury odlotu po nieudanym podejściu,
- lądowanie po podejściu według wskazań przyrządów, w tym podejście z okrążeniem;
– umiejętność manewrowania podczas lotu oraz poszczególne parametry lotu.
Może Cię zainteresować: kurs na pilota samolotu.
Skontaktuj się z nami
Jeśli potrzebujesz pomocy w znalezieniu odpowiedniej szkoły lotniczej lub masz dodatkowe pytania, chętnie pomożemy.